Vanuit Helsinki in de middeleeuwen - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Quinten Smit - WaarBenJij.nu Vanuit Helsinki in de middeleeuwen - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Quinten Smit - WaarBenJij.nu

Vanuit Helsinki in de middeleeuwen

Door: Quinten en Jens

Blijf op de hoogte en volg Quinten

30 Juli 2010 | Estland, Tallinn

Hallo allemaal,

Het heeft even geduurd maar dan hier eindelijk een berichtje vanuit het enige echte oost europa. Om precies te zijn Estland in de hoofstad Tallinn.

Terwijl ik dit verhaaltje tik in een internet cafetje in een klein straatje, kijk ik op mijn telefoon en realiseer ik me dat ik samen met Jens pas 5 dagen aan het reizen ben. Voor ons gevoel voelt het echt veel langer en we hebben het erg naar ons zin. Waarschijnlijk komt het door de vele kilometers die we al hebben afgelegd dat alles al veel langer geleden leek.

Het grote avontuur begon allemaal op Holland Spoor in Den Haag waar Jens, Floris en ik de internationale trein hebben gepakt naar Brussel. Dit ging allemaal erg gemakkelijk en voordat we het door hadden stonden we in het hartje van Brussel. In Brussel hebben we in de kamer van Jens gelogeerd. Tijdens onze 2 dagen in Brussel hebben we alle overbekende toeristische trekpleister bezocht zoals het atomium en manneke pis.

Afgelopen dinsdag hebben we om 20.00 uur met ze 3en het vliegtuig gepakt naar Helsinki, de hoofstad van Finland. Het vliegtuig waar we in vlogen was het kleinste vliegtuig waar we waarschijnlijk ooit in hebben gezeten. Toen we alleen bij onze rij stoelen aankwamen bleek dat de straalmotor precies voor ons raampje hing. Naja niet alles kan mee zitten ;)

In Helsinki kregen we gelukkig onze bagage snel en konden we zo Finland in lopen zonder douane of iets dergelijks.

Ikzelf vind het nog steeds een bizar idee dat je zomaar elk land in Europa kan binnenlopen als Europiaan.

Vanaf het vliegveld hebben we een lijnbus gepakt naar het centrum van Helsinki en met het kaartje van de reisgids hebben we ons Hostel (met 1x fout lopen :D) kunnen vinden. In het hostel hebben we snel onze backpacks en de koffer van Floris afgegooit en nog even de stad in gegaan voor een Fins biertje. Via de jongen van de receptie zijn we beland in een Ierse Pub, Molly Mallone. Eigenlijk best bizar. Overal ter wereld vind je doner kebab tentjes, Ierse Pubs, Italiaanse restaurants en chineese afhaaltokos.

De sfeer in de Iers pub was meteen gezellig en er speelde een bandje live op het podium gelegen op de 1e etage van de pub. Van de prijzen moet je het trouwen niet hebben in Finland. Zo is bijvoorbeeld alcohol echt belachelijk duur. Voor 3 biertjes betaalde wij 18 euro! :o Gelukkig zouden Jens en ik snel naar Oost Europa gaan. Nadat we ieder een biertje hadden gedronken besloten we maar terug te gaan naar het Hostel zodat we de volgende dag fris Helsinki konden bezichtingen.

De volgende ochtend hebben we eerst ons ontbijd gehaald bij een supermarkt vlakbij het hostel en opgegeten in een parkje. Vervolgens zijn we de stad in gegaan. Helsinki heeft een mooi, modern, compact centrum waar je alles makkelijk kan lopen. Toch hebben we af en toe een beetje gesmokkeld door de tram te nemen. ;) Deze rijden namelijk in een soort 8 figuur door het centrum zodat je eigenlijk alles vanuit de tram kunt zien. Zo zijn we bijvoorbeeld langs een soort ondergrondse kerk gereden, het olimpisch stadion, het operagebouw en diverse musea. Na een dag lang wandelen door de stad besloten we maar om naar het strand te gaan. Het was namelijk op het moment dat we in Helsinki zaten ongelovelijk warm! Ongeveer 30 graden met een knalblauwe lucht. Wie had dat nou ooit verwacht bij Helsinki. Zo gezegd zo gedaan en binnen no time lagen we met ze 3en op het strand tussen de Finse mannen en blonde finse vrouwen. (ze zitten dus toch niet alleen in zweden :P) Het strand deed trouwens niet erg denken aan Scheveningen of kijkduin maar had meer wat weg van het Noord AA of Delfse Hout door al het groen om ons heen. Omdat alles zo belachelijk duur is in Finland zijn we uitgekomen in een italiaan restaurant in plaats van een Finse maar het eten was als nog heerlijk. Na het eten zijn we vervolgens gaan stappen in een finse club, de Tiger. Dit is een discotheek die boven een winkelcentrum is gevestigd op de 6 verdieping. Toen we binnen kwamen konden we onze ogen niet geloven maar het was echt een hele sjieke tent die je eigenlijk normaal alleen in videoclips zou zijn. Ik was eigenlijk nog meer verbaast dat ik hier in mijn shorts was binnengekomen :). Vanuit deze club hadden we ook een prachtig uitzicht op Helsinki omdat ze ook een gigantisch balkon hadden met lounge banken. Het grappige is trouwens dat het in Helsinki niet enorm donker wordt maar een beetje schemerig blijft omdat het veel noordelijker ligt dan Nederland.

Om half 4 zijn we ook maar om die rede terug gegaan naar het hostel omdat om 4uur alweer de zon zou opgaan en we voor het donker in ons bed wilden zijn.

De volgende dag hebben we ons ontbijd ritueel weer gedaan en Floris afgezet op het treinstation. Jens en ik hebben vervolgens nog een beetje door de stad gelopen en zijn aan het einde van de middag met onze backpacks naar de ferry gegaan die ons naar Estland zou brengen. Hier hadden we trouwens enorm veel geluk want als we 1 bus of tram naar de ferry later hadden dan hadden we hem gewoon gemist. We hadden ons namelijk een klein beetje vergist in de reistijd. :P

Gelukkig waren we dus net op tijd op de boot en werd de boot afgekopeld nadat wij aan boord waren.

Tijdens de overtocht viel ons al meteen 3 dingen enorm op. De mensen zagen er heel anders uit. De meeste mensen op de boot hadden niet meer van die lieve, kleine, blonde europeese gezichtjes maar meer grovere en grotere gezichten. En de meeste mensen praatte een heel ander taaltje dan wat we waren gewend van Helsinki. Toen ook nog eens halverwege de overtocht enorme kartonen dozen met blikjes bier overal werden opgetrokken en gedronken wisten we zeker dat we te maken hadden met echte Oost europianen in plaats van Scandinaviers.

Binnen 1,5 uur meerden we alweer aan in Tallinn, de hoofstad van Estland. Dit zag er ook meteen heel anders uit dan Helsinki. Veel ouder en veel meer anders dan thuis. Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat mijn vooroordeel over betonnen grijze flats wel heel erg overdreven is maar alles is hier net wel wat ouder en krakkemikkiger dan Helsinki of thuis.

Jens en ik slapen op dit moment in een hostel in de oude stad en verkennen vandaag het oude stad. In de oude stad is het trouwens net alsof je op de set van een Ridderfilm loopt. Overal zijn kleine straatje, poortjes, huisjes en torrentjes. Helaas kan ik mijn foto's nog niet op internet zetten omdat de computers hier geen kaartlezers hebben :P.

Morgen vertrekken we aan het eind van de middag met de bus naar de volgende hoofstad, namelijk Riga in Letland. Het weer is hier trouwens prachtig, blauwe lucht en de temperatuur schommelt tussen de 20 en 30 graden.

We zullen jullie weer op de hoogte houden. Groetjes, kussen, knuffels, box

Quinten en Jens


  • 30 Juli 2010 - 11:35

    Lisa:

    Lieve lieve heren!

    Wat ontzettend leuk om jullie belevenissen en verhalen (tot in details he Q ;)) te volgen! Zo te horen hebben jullie het erg naar je zin.

    Grappig om te zien dat zo'n Europees land als Estland (en tevens EU-lid) dan toch zo verschilt van andere Europese landen zoals Nederland en Finland. Ik ben erg benieuwd naar de foto's ook!

    Geniet van jullie reis en dikke knuffels uit Nederland!


  • 30 Juli 2010 - 12:18

    Merel Zoetermeer:

    Haai Jongens!
    Wat een jaloersmakende verhalen zeg! Ik ben blij om te horen dat jullie je vermaken daar :)

    Ondertussen gebeuren er hier hele vreemde dingen (Sabrina heeft een fiets!?) dus stiekem vind ik het tijd worden dat jullie weer naar huis komen! Een reis door 7 landen kan ook makkelijk in een week ;)

    Heel veel plezier nog en tot snel! xx

  • 30 Juli 2010 - 12:22

    Sab:

    Wat is er mis met het Noord AA?:P

    En klinkt super!

    Have fun:D

    kusjes!

    p.s In Nederland zijn we blij met de glimpjes zon die we zo nu en dan hebben. Lucky bastards:D

  • 30 Juli 2010 - 12:24

    Sab:

    Jup...

    Een fiets.. met bloemetjes! Enne... Ik ga morgen bij de landmacht solliciteren en Jens weet het nog niet, maar ik dump hem dus voor een duitser die ik vond in een kuil op Scheveningen. Ohja, en ik heb een huis, een bungalow in het noorden..Wat een veranderingen!
    Genoeg om op te schieten en naar huis te komen:P
    Stiekem trek ik het ook niet meer met Merel, dus hurry up!:D

  • 30 Juli 2010 - 12:44

    Gurbski:

    Djen Dobre vriendjes,

    Mooi om te lezen dat jullie er wat moois van maken.. Jammer van die Scheveningse prijzen, maar ik heb goed nieuws, in Polen is alles NL:2 en in Slowakije Tsjechie NL:3.. Maak er nog een groot feest van verder, wanneer mag ik jullie weer welkom heten?


  • 30 Juli 2010 - 16:54

    Lies En Erik.:

    Zo,je hebt dus niet lang van de schone blonde dames kunnen genieten.
    Dat is dan zeker een verschil met de oostblokkers.
    Wel bizar dat je dit allemaal meemaakt,dat schril contrast tussen landen die niet eens zo ver van elkaar liggen. Lijkt mij ook erg raar.
    En maar goed dat een biertje hier niet zo duur is want dan waren jullie gauw klaar met stappen.
    Wij zijn wel erg benieuwd naar de foto's hoor.
    Mazzel dat het weer meevalt,op het nieuws gaven ze slechter weer door.
    Hopelijk blijft het mooi en kun je nog heel je reis genieten.
    Blijf voorzichtig,wij denken aan je.
    Je pa zit nu 3 dagen op de boot,heeft het dus druk.
    Liefs van ons en we horen je weer.XXX

  • 30 Juli 2010 - 17:29

    Jess:

    Bij mij geen radicale huisveranderingen (of fietsen), ik wordt van niemand gek en ik mis jullie TOTAAL niet. Dus blijf nog maar lekker even weg!;)

    Mannen, genieten geblazen, als ik jullie was had ik mooi aan elke hand 5 mooie blonde Finse vrouwen versierd (Sukkels!;)) en er gewoon niets over in deze update gezet... maarja, dat ben ik dan weer (a).

    Klinkt alsof jullie het gigantisch naar jullie zin hebben, en nu maar lekker bier drinken, alle remmen los! Whiehoe:) Veel plezier!

    Kusjess

  • 30 Juli 2010 - 17:40

    OMA En OPA:

    Hoi Q . Het is weer net als toen ,je ben t een gezellige prater. . Krijgen zo een goed ide hoe jev aklles beleeefd. Jammer dat het blonde verdwenen is maar hier zijn vast ook leuke donkerharige Voorzichtig en grote knuf van ons

  • 01 Augustus 2010 - 12:42

    Constanze:

    Lieve mannen
    wat een heerlijheid om jullie uitgebreide reisverslag te lezen; laat staan in het echt te beleven. Ben ook blij voor jullie dat het weer daar aanzienlijk beter is dan hier in Holland/Zoetermeer.Hoop dat dat ook zo zal blijven. Leuk ook om te weten dat Europa gelukkig nog zijn identiteit verdeelt over de lidstaten nog steeds heeft. En hebben wij hier dus niets te klagen tav de prijzen. Enfin Mannen dank voor jullie reisverslag want als moederzijnde ben ik weer volkomen gerust gesteld (grapje) en wens ik jullie een waanzinnige en voorspoedige reis. liefs v Constanze

  • 01 Augustus 2010 - 16:15

    Lies En Erik.:

    Heb even gewacht tot je foto's erop stonden.
    Al aardig veel en ze geven een mooie impressie van de steden waar je bent.
    En het straatbeeld van Helsinkie vond Berry ook ERRUG mooi!!!!!
    We kijken uit naar je volgende reeks,blijf vooral genieten jongen.
    Liefs van Erik,Berry en mij.XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Quinten

Op dit moment op zoek naar avontuur in Zuid-Amerika met mijn backpack op mijn rug. Check voor foto's www.instagram.com/qdude Check ook mijn reismaatje op www.instagram.com/fido.ape

Actief sinds 19 Sept. 2008
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 69047

Voorgaande reizen:

08 November 2017 - 01 Maart 2018

Zuid-Amerika

11 Januari 2012 - 17 Juni 2012

Vleugje Azië met NZ en OZ

26 Juli 2010 - 10 Augustus 2010

Rondje oost-europa

04 November 2008 - 23 Maart 2009

Grote droom: Australie

01 Januari 2000 - 02 Januari 2000

.

Landen bezocht: