Het verhaal van Tallinn en Riga - Reisverslag uit Warschau, Polen van Quinten Smit - WaarBenJij.nu Het verhaal van Tallinn en Riga - Reisverslag uit Warschau, Polen van Quinten Smit - WaarBenJij.nu

Het verhaal van Tallinn en Riga

Door: Quinten en Jens

Blijf op de hoogte en volg Quinten

05 Augustus 2010 | Polen, Warschau

Hey allemaal,

Het is weer even geleden dat jullie van ons gehoord hebben maar ik heb eindelijk weer eens een redelijke computer kunnen vinden hier in oost-blokistan. Natuurlijk is er weer enorm veel gebeurd sinds het laatste stukje wat ik heb getypt in Tallinn, Estland.

Intussen zijn Jens en ik namelijk ookal door Letland en Litouwen gereisd. En we verblijven nu in de hoofstad van Polen, Warschau.

Maar om het makkelijk te houden zal ik eerst bij het begin beginnen ;)

Na een dagje wandelen van toeristische plek A naar toeristische plek B besloten we dat we ookwel uit moesten gaan om het echte Estland te leren kennen. De lonely planet raadde ons een discotheek met de naam Hollywood aan. (eigenlijk natuurlijk zoiezo al fout maar het proberen waard ;)) Toen we binnen kwamen was de hele toko nog redelijk leeg op wat mensen na die aan de bar hingen en wat meisjes die stonden te dansen op de dansvloer. Na een tijdje werd het toch wel drukker en raakte ik toevallig aan de praat met een Ests meisje genaamd Kirshi. Zij was daar aan het stappen met haar vriendinnen en konden enorm goed Engels vergeleken met andere Estse mensen. Dus hebben we gezellig wat met ze alle gepraat en een paar drankjes gedronken tot het toch wel erg vroeg begon te worden. Jens en ik zijn toen vervolgens naar ons hostel gegaan omdat we de volgende dag met de bus naar Letland zouden vertrekken.

De volgende dag hebben we uitgecheckt in het Hostel en zijn we met de tram richting het busstation gegaan. Maar voordat we daar aankwamen moest ik nog even langs het politiebureau om een mouwembleem te ruilen met 1 van de Nederlandse politie. Via een kaartje wat we hadden gekregen, zagen we dat er een politiebureau vlak langs de tramroute lag. Zo gezegd, zo gedaan zou je zeggen...

Wat bleek nou het kaartje is al een tijdje niet goed bijgewerkt en wij belandde dus midden in een woonwijk zonder politiebureau. Natuurlijk wisten wij dat nog niet op dat moment en vragen het aan een voorbijganger. De man moet even goed nadenken waarna hij ons bovenstaand verhaal vertelt. Lekker is dat dan, denk je op zo'n moment. Maar uit het niet bood de man ons een lift aan naar een ander politiebureau in de buurt en vanaf daar zouden we op tijd weer terug zijn op het busstation. Na een beetje twijfelen hebben we toch maar de gok genomen en begon de tocht naar het politiebureau. Tijdens ons ritje reden we door een enorme sovjetwijk. Dit is een wijk waar enorme grote flatgebouwen zijn neergezet door de sovjets. Ze zien er alleen echt niet uit! Want zo flatgebouw bestaat in elkaar gelijmde blokken zonder verf of iets. Een soort pre-fab flats alleen dan zonder afwerking ;)
Dit was toch wel enorm indrukwekkend voor 2 gasten uit Nederland waar wel duizende schoonheidscommissies bestaan :P

Na ongeveer 10 minuten rijden zette de man ons af voor een vonkel nieuw modern politiebureau midden in de wijk en kregen wij te horen hoe wij met de lijnbus terug konden komen bij het busstation. Na de man enorm te hebben bedankt zijn we het politiebureau ingelopen. Toen ik uitlegde waarvoor ik kwam was meteen de eerste vraag van de Estse politieagent hoe we hier in godsnaam waren beland :P Blijkbaar zijn ze niet gewend om toeristen hier tegen te komen (wat ik me ook wel kan voorstellen)

Na een mouwembleem geruild te hebben met de Estse politie hebben we de bus terug gepakt naar het busstation en we kwamen (weer) net op tijd aan om verder te reizen. Next destination: Riga (Hoofdstad van Letland)

Toen we in de bus zagen we dat er 2 nonnetjes een rij achter ons zaten in de bus en grapte dat ons nu helemaal niks meer kan gebeuren :P

Tijdens een stop van onze busreis leerde we een medereiziger kennen, Rich een Amerikaanse jongen uit Texas met mexicaanse roots die op de ambassade werkt in Brussel. Eerst hadden we allebei een beetje het idee wat is dit voor gast maar die eerste indruk was al snel weg toen we hem beter leerde kennen. Rich had alleen zijn busticket geregeld en was nog opzoek naar een hostel en vroeg of hij met ons mee mocht. Tuurlijk mag dat hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

4,5 uur later kwamen we aan in Riga waar we met ze 3en naar ons hostel zijn gelopen. Gelukkig had het hostel nog een hele vrije kamer voor ons 3en dus dat was best wel een luxe, vergeleken bij de overvolle hostel kamers die ik was gewend van Australie.

Op de kamer hebben we snel onze spullen afgegooid en zijn we de stad in gegaan om wat te eten met ze 3en. Na een tijdje zoeken naar een goede prijs en een beetje lokaal voedsel (Mac kan je namelijk overal ter wereld eten!!) besloten we op een terrasje te zitten op een pleintje in het oude centrum. Hier hebben we heerlijk gegeten onder het genoot van een biertje. Dat meer mensen hier drank lustte werd ons ook meteen duidelijk omdat er 2 gasten voorbij kwam die de hele weg nodig hadden om recht door te gaan :P (die oostblokkers toch altijd)

Toen we helemaal vol zaten besloten we maar dat het tijd werd om het nachtleven van Riga maar te leren kennen. Dat zou niet zo moeilijk worden dachten we omdat we overal al pubs, cafe's en barretjes hadden gezien. Wat was alleen het probleem bijna overal was het uitgestorven en leeg... Lekker is dat dan! Na wat heen en weer geslenter, kreeg Rich de geniaale ingeving om willekeurig aan locals te vragen waar we wat konden gaan drinken. Bij de eerste poging verliep het gesprek zo tussen Rich en een meisje:
Rich:"Hi, sorry can I ask you a question?"
Meisje:"Yeah, sure."
Rich:"Can you tell us where some good place are to have a drink in the city? Because everthing is so quiet."
Meisje:"Owh yes sure, Ill show you, I lost my friends anyway."

Huh! Watte? Wil dat letse meisje zomaar met 3 vage backpackers mee wat drinken!? Uh ja dus...

Na wat gepraat te hebben stelde het meisje zich voor als Kate en ze is student in Riga. Ze woont in een studentenappartement in stad en is verloofd met een duitse jongen. Ze heeft zelf ook gereist en mist het om, om te gaan met andere nationaliteiten. Hoeveel geluk kan je toch hebben!! :D

Dankzij Kate hebben we die avond een kroegentoch gehad door heel Riga. Van de skybar waar je een drankje kan drinken op de 30e etage met uitzicht op de stad tot de cubabar wat deed denken aan een soort September (maar dan iets donkerder ;))

Uiteindelijk zijn we beland in Club Essential. Dit is een enorme discotheek die bestaat uit meerdere zalen en waar zelfs Tiesto en Armin van Buren gaan optreden. De discotheek was ook aardig vol maar we hebben ons erg vermaakt. Het enige jammere van Riga is, is dat het er echt stikt van Russen. Dit merk je ook heel erg tijdens het stappen omdat de Russische vrouwen er bij lopen als (hoe zeg ik dit netjes, zonder te overdrijven...) hoeren en strippers. Gelukkig waren we met ze 4en zodat we ons eigen feestje konden bouwen ;).

Toen we club essential uitkwamen bleek het alweer licht te zijn en zijn we snel naar het hostel gegaan. Vanaf hier heeft kate een taxi naar huis genomen en met haar afgesproken samen morgen wat te gaan eten.

De volgende dag werden we iets later wakker dan normaal (hoe zou dat toch komen :)) Vandaag zou in het teken staan van de was omdat de schone kleren zo'n beetje begonnen op te raken in mijn backpack. Helaas bleek er geen wasmachine in het hostel te zijn en moesten we naar de wasserette lopen die 15 minuten verderop was. Achja het is vakantie geen probleem en we zijn toch een beetje gaar van de vorige avond. Nadat we onze kleren bij de wasserette in de machine hebben gegooit hebben we wat gelunchd en onze kleren weer opgehaald. Tijdens dit hele ritueel heeft Rich ons bij gestaan. Geen idee waarom eigenlijk hij hoefde helemaal niks te wassen maar ik denk dat hij ons gezelschap wel gezellig vond :)

's middags zijn we de oude stad in gegaan om wat toeristische dingen te bekijken. Oud gebouwtje hier, kerktorrentje beklimmen daar en even langs de rivier lopen. Vervolgens zijn we maar terug gegaan naar het Hostel om een tukkie te doen.

's avonds hebben we zoals afgesproken met Kate in de stad gegeten. Hier zijn we weer in een aparte tent natuurlijk beland. Ikzelf kende de keten nog niet maar volgens Rich is het enorm in amerika. Het restaurant heette namelijk T.G.I. Friday, wat staat voor Thank god it's Friday. In dit restaurant kan je enorme burger bestellen die we volgens Kate en Rich moesten proberen. Nou ok wij zijn de flauwste niet kom maar op! Pfff... wat een burgers zeg. Met moeite hebben we ze op kunnen krijgen om niet eens te spreken over de kliederboel :P Wat Kate en Rich natuurlijk al van tevoren wisten en hun camera's in de aanslag hadden.

Na het eten moesten we helaas afscheid nemen van Kate omdat zijn de volgende dag naar haar vriendje in Munchen zou vliegen. Wij zijn vervolgens met ze 3en snel de stad in gegaan om ons afscheidsverdriet weg te drinken :P Helaas bleek het nog rustiger dan de dag ervoor dus enorm laat hebben we het niet gemaakt.

Eigenlijk is dit verhaal nog lang niet klaar maar er zit hier achter mij een andere backpacker zuchtend en steunend steeds te kijken op zijn horloge omdat hij ook op de computer wil en ik denk dat ik jullie alweer heb overladen met verhalen. De rest houden jullie nog te goed van me!

Zo gauw ik weer de kans krijg zal ik de rest van het reis verhaal hier onderplaatsen. Wordt vervolgd!!

• 05 Augustus 2010 - 17:21

Lies En Erik:

Wat een verhaal, zoals Opa Smit altijd zegt: "Als je naar buiten gaat, maak je altijd wat mee" en dat blijkt wel! Blijf leuke verhalen schrijven, zo maken we je reis ook een beetje mee,samen met de foto's. Veel liefs van ons!

• 05 Augustus 2010 - 20:52

Constanze:

O zoon wat waanzinnig heerlijk weer om jullie reisverslag te lezen na de smsjes tijdens jullie treinreis naar Warschau. Ik hoop dat de dagen zo gevuld blijven met leuke en gezellige ontmoetingen. Dit is weer heerlijk om mee te maken en voor mij hier heerlijk om te lezen. Echt top. Mijn complimenten dat jullie er ook zo'n werk van maken om het thuisfront op de hoogte te houden. geniet lekker verder en zorg goed voor elkaar. liefs en kus van mij.De mama

• 06 Augustus 2010 - 07:41

Mieke:

lekker om zo door je verhalen mee te reizen Q. Nog veel plezier. kus Mieke

• 06 Augustus 2010 - 11:03

Leo Stolk En Jellie:

Wat geweldig om je verhaal te lezen.
    We wisten niet eens dat je op reis was maar we kwamen je naam weer tegen bij : Quinten, waar ben je nu"
    toen je nog in Australië zat.
    Nog veel plezier de resterende dagen.
    Groetjes van Leo en Jellie

• 07 Augustus 2010 - 11:40

Oma En Opa :

Hoi wat ben je een gezellige verteller wij zien het gebeuren wat een mazzel om gezellige mensen teontmoeten. en dan ook nog de bus halen .,, en dat allemaal in een onbekende stad . Het is een hele ervaring om dat volk om jeheen te hebben . Zijn deze lui niet erg opdringerig ? Ik ben des tijds weleens helemaal ingesloten. En er met geweld tussen uit moest. De tijd gaat veel te snel voor je !!! Goede reis en wel thuis KNUF

• 07 Augustus 2010 - 15:56

Bobby:

Echt stoer

• 09 Augustus 2010 - 09:17

Opa En Oma In Breda:

Leuk reisverslag.Goed gedaan.Bijzondere mensen toch!Die Riche en Kate.Hopelijk hebben jullie geen last van te veel water.Zaterdag bij je moeder geweest en gezellig haar verjaardag gevierd.Goede reis verder en veel plezier.